campaign-notification campaign-notification

Piedici vs Oportunitati pentru antreprenorul roman

Publicat de UTILBEN11/02/2020

antreprenori, antreprenor roman, oportunitati

Antreprenoriatul are efectul de a stimula creșterea economică la nivel național și contribuie la dezvoltarea societății. Citeste mai multe!

Antreprenoriatul stimulează creșterea economică la nivel național și contribuie la dezvoltarea societății în care trăim. Odată cu evoluția ecosistemului antreprenorial, crește și calitatea vieții. Este un fapt bine-cunoscut că antreprenorii sunt motorul economiei, prin inovația în afaceri și crearea de produse și servicii. Antreprenoriatul este soluția pentru dezvoltarea economică de care avem atâta nevoie în România. În acest articol, ne-am uitat la avantaje și dezavantaje, precum și la piedici și oportunități în dezvoltarea de afaceri în România.

 

Care sunt piedicile în dezvoltarea antreprenoriatului în România?

piedicile în dezvoltarea antreprenoriatului în România

1. Încrederea.

Indicele de încredere interpersonală în România este de 7%. Aceasta înseamnă ca doar 7% dintre oameni cred că cel din fața lor este bine intenționat și că va face ceea ce a promis. Suferim datorită lipsei de încredere. 6 din 10 români nu au încredere în nimeni, în afară de familie și prieteni. În absența încrederii, nu putem dezvolta colaborări, afaceri sau relații de succes. Nu exista dezvoltare și creștere fără încredere. Avem nevoie de antreprenori care sa dezvolte afaceri etice, bazate pe integritate, caracter, valori și principii corecte. Putem începe prin a acorda încredere, prin a ne păsa de cei din jur și prin a ne susține valorile și principiile în care credem, chiar când e greu.  

2. Lipsa personalului.

Trăim într-o țară afectată de criză pe piața muncii și îmbătrânirea populației. Majoritatea companiilor din România se confruntă cu lipsa forței de muncă, cu gradul ridicat de plecări din companie și cu exodul tinerilor, care preferă să plece să lucreze în străinătate, decât să rămână în țară. Sănătatea organizațională este critică pentru organizațiile care vor sa crească și să se dezvolte. Este de-a dreptul trist că 1 din 4 români este nevoit să plece peste hotare pentru un trai mai bun.

Românii nu le sunt cu nimic inferiori nemților, francezilor sau englezilor, când vine vorba de creativitate și acces la informații. Putem dezvolta afaceri cu un impact global și de aici, din România. Ne lipsește poate doar curajul și viziunea că putem dezvolta produse și servicii excepționale, care să fie apreciate de consumatori din toată lumea. Acest lucru trebuie să se schimbe, pentru că românii au deja toate resursele necesare și sunt mai mult decât capabili să ajungă pe culmile succesului.

3. Corupția.

Corupția este un real obstacol în calea creșterii economice. 97% dintre reprezentanții mediului de afaceri din România susțin că problema corupției este răspândită la nivel național, conform unui studiu al Uniunii Europene. În plus, 88% dintre aceștia văd corupția ca pe un impediment în desfășurarea normală a activității firmelor. 23% din mediul de afaceri susține că, în ultimii ani, corupția i-a împiedicat să câștige o licitație publică sau un contract de achiziții publice.

Prin deturnarea resurselor economice în scop propriu, guvernanții nu fac altceva decât să submineze proiectele cu adevărat importante de dezvoltare a României. Corupția subminează democrația și statul de drept. Lupta împotriva corupției este un element fundamental în dezvoltarea statului de drept.

4. Sistemul de educație.

Sistemul de educație din țara noastră este gândit să pregătească buni angajați, nu oameni de afaceri. Pentru antreprenoriat, este nevoie de un set specific de abilități și competențe, care să poată fi aplicate în toate aspectele vieții, nu doar în business. În școala generală sau la liceu, nimeni nu ne explică modul în care funcționează o companie, cum să identificăm oportunități sau ce riscuri să ne asumăm. Nimeni nu ne învață cum să formăm o echipă de succes.

Concluzia nu poate fi decât una. Lipsa unei conexiuni între școală și mediul de afaceri este principala problema a educației antreprenoriale din România. Avem nevoie de dezvoltarea competențelor de business în rândul tinerilor, prin modalități de predare noi și creative. Susținem ideea că antreprenoriatul poate să fie învățat, nimeni nu se naște om de afaceri, ci devine unul. Avem, acum mai mult ca oricând, acces la informații, cursuri, incubatoare de afaceri, programe de finanțare și câte și mai câte. Nu mai avem nicio scuză.

5. Legătura strânsă cu părinții, familia și prietenii.

În România, există o strânsă legătură cu părinții, familia și prietenii, o apropiere de apreciat, de altfel. Totuși, când vine vorba despre afaceri, cei dragi nu ne vor încuraja, pentru că nu își doresc să suferim. Asociază antreprenoriatul cu riscul și cu pierderea. Majoritatea dintre cei dragi sunt de un pesimism incurabil. Pentru că ne iubesc și ne vor binele, vor să ne protejeze de durerea și de pierderea cauzate de faliment.

6. Locul actual de muncă.

Multinaționalele și corporațiile sunt un mare avantaj pentru economie, dar pot să fie o piedică în calea dezvoltării antreprenoriatului. Companiile mari le oferă angajaților condiții bune, ceea ce creează o zonă mare de confort, la care – să fim serioși – de ce am renunța? La început, ca om de afaceri, nu vei câștiga foarte mulți bani sau vei merge chiar pe pierdere. Dacă vă doriți un câștig pe termen lung, atunci jucați cartea investiției. Nu vă concentrați pe câștigul imediat, ci să aveți întotdeauna în minte o strategie pe termen lung și să investiți constant în dezvoltarea afacerii.

Pentru a putea să trăiești mâine cum alții nu pot, este nevoie să faci astăzi lucruri pe care alții nu sunt dispuși să le facă.

7. Accesul la finanțare.

Lipsa accesului la finanțare este o altă cutumă a ecosistemului antreprenorial românesc. Majoritatea celor care își doresc să pornească la drum pe cont propriu nu dispun de resursele financiare necesare pentru a trece la fapte. Acum, există în România mai multe surse de finanțare disponibile: programe guvernamentale, fonduri europene sau credite bancare. Accesul la finanțare ar fi mult mai facil prin programe de garantare a creditelor, derulate de stat.

În ultimii ani, s-au dezvoltat și alte căi de a face rost de bani: apelarea la business angels sau crowd funding. Și, nu în ultimul rând, poți apela întotdeauna la familie și la prieteni pentru un împrumut. Bineînțeles, dacă nu considerați că banii pot strica aceste relații.

8. Taxele și barierele administrative.

În România, taxele și barierele administrative sunt un impediment major pentru dezvoltarea activității antreprenoriale. Toate aceste bariere administrative înseamnă timp pierdut cu lucruri birocratice, în loc să investim acest timp în dezvoltarea afacerii și îmbunătățirea produsului sau serviciului oferit. Impredictibilitatea și nivelul ridicat al impozitării, cerințele fiscale greoaie și sistemul de reglementare reprezintă o reală frustrare pentru antreprenori. Un cadru legislativ și fiscal predictibil și mai puțin birocratic ar stimula dezvoltarea unui ecosistem antreprenorial sănătos în România.  

9. Lipsa stabilității politice.

Lipsa stabilității politice și a viziunii pe termen lung reprezintă piedici importante în calea creșterii antreprenoriale. Măsurile guvernamentale întreprinse pentru dezvoltarea mediului de business în România nu au produs rezultatele scontate. Avem provocări cu rata inflației sau cursul de schimb, ceea ce nu ne ajuta în dezvoltarea economiei românești. Lipsa de rezultate se poate explica prin faptul că cei care conduc această țară pur și simplu nu înțeleg provocările mediului antreprenorial.

Care sunt oportunitățile pentru dezvoltarea antreprenoriatului în România?

oportunitățile pentru dezvoltarea antreprenoriatului în România  

România încă se află în proces de dezvoltare, așa că investițiile în țara noastră sunt văzute ca adevărate oportunități. Există multe domenii neexploatate la capacitatea maximă. Trebuie doar să deschidem ochii și să observăm multitudinea de oportunități din jurul nostru. Sunt multe domenii rămase în urmă, care necesită inovație și care se pot dezvolta cu un plan bine pus la punct și cu o strategie adecvată de implementare. Mediul de afaceri din România nu suferă de lipsa idei, ci suferă din cauza capacității reduse de implementare.

1. Mai ieftin.

Nu este foarte scump să îți deschizi o afacere în țara noastră. De asemenea, este mai ieftin să dezvolți o afacere în România decât în alte țări din Europa. Încă sunt mulți oameni valoroși în România, ambițioși și dornici de afirmare.

2. Competiție scăzută.

Majoritatea afacerilor din România sunt mici sau insuficient dezvoltate. Ca urmare, în țara noastră, poți deveni rapid lider de piață, dacă ești bun și pasionat de ceea ce faci. Competiția nu este acerbă și, prin urmare, este mult mai ușor să dezvolți o afacere aici, decât într-o economie dezvoltată.

3. Oportunități neexploatate.

Totodată, sunt atât de multe probleme de rezolvat aici, încât ai șansa să fii primul care găsește o soluție eficientă și face bani din asta. În plus, chiar dacă afacerea nu îți reușește din prima încercare, ai șansa să schimbi macazul și să te redresezi, pentru că piața autohtonă este una permisivă. Succesul se obține în câțiva pași simpli: oferi o soluție eficientă pentru o problemă reală, îți faci treaba bine, ești onest și lupți pentru depășirea așteptărilor clienților tăi. Dacă în urmă cu 10 ani nu aveam atâtea surse de finanțare – fonduri guvernamentale și europene –, situația s-a schimbat mult în bine pentru mediul de business. Trebuie doar să profiți de asta. Sunt atât de multe probleme de rezolvat în România.

Suntem în proces de dezvoltare, așa că investițiile în țara noastră sunt văzute ca adevărate oportunități. Există multe domenii neexploatate la capacitatea maximă. Rolul unui antreprenor este să identifice oportunități din provocări, să vină cu soluții și să recruteze oameni grozavi, către care să delege. Pe măsură ce numărul provocărilor crește, cu atât sunt mai multe oportunități. Unii oameni văd doar multitudinea de probleme din fața lor, însă un antreprenor vede oportunitatea în provocări.

Antreprenoriatul este cea mai bună soluție de a inova, de a crește și de a transforma o idee în realitate. De aceea cred că acum este un bun moment să pornești propria afacere și să apuci drumul antreprenoriatului. A sosit timpul să fim inovatori, curajoși și vizionari și să arătăm că și în România se poate!

Cum arată viitorul antreprenoriatului în România?

Cum arată viitorul antreprenoriatului în România?  

Avem încredere în România! Nu, nu suntem visători, nu vorbim de o Românie utopică. Trebuie doar să privim în jurul nostru cu deschidere și cu zâmbetul pe buze. Vom constata că țara noastră devine, de la o zi la alta, un mediu propice pentru antreprenori, un mediu pozitiv, creat de oameni de afaceri etici, integri și ambițioși. Pentru dezvoltarea mediului de afaceri în România, trebuie să investim în educație antreprenorială, inovație și digitalizare. Totodată, avem nevoie de programe și politici publice, care să stimuleze și să sprijine înființarea de noi întreprinderi. Mentalitatea a început să se schimbe și, în loc să găsim scuze, am început să căutăm soluții și să acționăm în acest sens.

Antreprenoriatul a devenit sinonim cu a inova, cu a te dezvolta și cu transformarea unei idei în realitate. În România, poți să devii un antreprenor de succes dacă faci afaceri bazate pe principii etice și fără corupție. Reputația este deosebit de importantă în acest domeniu, așa că valorile și principiile pe care le urmezi în business atârnă greu la cântar. Chiar dacă progresele se fac pas cu pas, ușor, ușor, se dezvoltă o legătură între școală și mediul de afaceri. Se fac progrese și în eliminarea birocrației administrative și fiscale, prin digitalizare. În plus, există un curent la nivel mondial de a lupta împotriva corupției, la care suntem nevoiți să ne aliniem, mai ales că facem parte din Uniunea Europeană din anul 2007. Nu ne va permite nimeni să tergiversăm lupta împotriva injustițiilor.

Accesul la informații despre oportunitățile de finanțare se face mult mai facil, iar antreprenorii pot beneficia din plin de asta. Networking-ul își spune cuvântul, iar oameni de afaceri cu greutate au început să se implice în programe de mentorat și suport pentru start-up-uri. Avem nevoie de cât mai multe exemple pozitive, de modele, de povești de succes în afaceri, pentru a deveni o sursă de inspirație și motivație pentru cât mai mulți antreprenori aflați la început de drum. Avem nevoie de cât mai mulți români care să pună umărul la construirea a ceva de valoare, să contribuie la ceva semnificativ, care să dăinuie. Acum este cel mai bun moment să apucăm calea antreprenoriatului, cu ambiție și curaj. Este timpul să fim inovatori și să arătăm că putem face bani și în propria țară, pentru că există potențial și perseverență.

Împreună, putem să transformăm acest vis în realitate! Împreună, putem prospera și doar împreună vom reuși să devenim antreprenorii viitorului!


Contacteaza-ne

De ce servicii aveti nevoie?

Întrebări și răspunsuri

0 Intrebari

    Comentarii 0 Comentarii

    ( Intra in cont pentru a adauga un comentariu. )